Prenovljene Kazemate na Ljubljanskem gradu
Na Ljubljanskem gradu smo slovesno odprli še zadnji prenovljeni prostor – večnamensko dvorano Kazemate. S tem smo zaključili projekt revitalizacije grajskega kompleksa.
Prenova tega, po velikosti največjega prostora gradu, ki v dolžino meri 31 metrov, sledi vsem izhodiščnim načelom, ki jih je Projektivno podjetje Ambient razvijalo skozi desetletja revitalizacije gradu.
Tako kot celo grajsko poslopje so tudi Kazemate skozi obdobja služile različnim namenom, po prenovi pa predstavljajo sodobno zasnovano večnamensko dvorano, ki ohranja svojo avtentičnost in bo omogočala izvedbo različnih kulturno-umetniških in drugih dogodkov; prvega, razstavo z naslovom Mizoginija, bo v prenovljenih Kazematah pripravil slovenski režiser, slikar in lutkovni umetnik Silvan Omerzu.
Zgodovinska izhodišča za prenovo Kazemat
Tako kot celo grajsko poslopje so tudi Kazemate skozi obdobja služile različnim namenom. V poznem srednjem veku so predstavljale prehod na Grajsko dvorišče; pot iz mesta je vodila čez Stari in Gornji trg, mimo cerkve sv. Florijana do stolpa na grajski Bastiji, od tam pa prek vhodnih vrat v pritličju Friderikovega stolpa in po klančini skozi Kazemate na Grajsko dvorišče.
V času, ko je bil grad spremenjen v kaznilnico, je bila v Kazematah velika spalnica za zapornike. Kasneje, v 20. stoletju, ko so na gradu še bivali stanovalci, pa je bila v tem prostoru mizarska delavnica.
Ko so v šestdesetih letih prejšnjega stoletja z gradu odšli še zadnji stanovalci, je leta 1969 Projektivno podjetje Ambient uspelo na javnem natečaju in začela se je več desetletij dolga prenova in revitalizacija Ljubljanskega gradu, ki je zaključena prav s prenovo Kazemat. Skupina arhitektov Majda Kregar, Miha Kerin in Edo Ravnikar ml. je za celovito prenovo in revitalizacijo Ljubljanskega gradu v letih 1969–2023 ob lanskem mestnem prazniku prejela nagrado glavnega mesta Ljubljane.
Prenova Kazemat
V projektni nalogi je bila februarja 2021 zapisana poglavitna težnja prenove: prikaz zgodovinskih dejstev in obnova v čim bolj avtentično obliko. Pogodba z izvajalcem del, podjetjem Lesnina MG Oprema d. d., ki je bilo izbrano na podlagi javnega razpisa, je bila podpisana novembra istega leta in dela so se pričela. Celotna ekipa projektantov in izvajalcev del je v času prenove tvorno sodelovala z Zavodom za varstvo kulturne dediščine Slovenije. Impozantnost so prostoru Kazemat arhitekti vrnili z odstranitvijo nasutja tal iz kaznilniškega obdobja gradu, kar je po fazi prenove omogočilo transformacijo v večnamensko dvorano. V prostoru z restavriranim prvotnim volumnom so v poglobljena tla vgradili dvižno, naklonsko mehansko konstrukcijo, ki zagotavlja bodisi postavitev nekdanje pristopne klančine, kar hkrati omogoča oblikovanje amfiteatrsko stopnjaste dvorane za raznolik nabor možnih dogodkov, bodisi oblikovanje velike razstavne dvorane z vodoravnimi tlemi. V sklopu prenove je bila pod sosednjim traktom, vkopano v raščen teren, umeščena klima strojnice in omogočena podzemna povezava s centralnim servisom pod dvoriščem za potrebe oskrbovanja dvorane; to je bil zahteven gradbeni poseg. V prenovljeni dvorani je mogoče zadostiti vsem zahtevam glede temperature in vlage zraka (odvisno od programa oziroma vrste dogodka), kakor tudi potrebam po električnih vodih in zahtevni elektroniki; napeljave tečejo nevidne očem med nagibnimi tlemi in zidovi, s čimer dvorana Kazemate v veliki meri ohranja svojo avtentičnost.
Sožitje starega z novim
Po prenovi so Kazemate čist, prostorsko izjemen in zgodovinsko pričevalen grajski člen. Zagotavljajo dodatne možnosti kulturnega oživljanja tega zgodovinskega mestnega prostora. Grajski kompleks je s tem revitaliziran v celoti na sodoben način ob sožitju starega z novim ter v nujnem dialogu – z vizijo oblikovati ravnotežje in simbiozo –, ki omogoča raznolike možnosti življenja s kulturno dediščino.
Celovita prenova grajskega kompleksa je vseskozi sledila izhodiščnim načelom ter tistim, ki so jih arhitekti razvijali skozi desetletja revitalizacije, med katerimi so za današnje delovanje gradu najbolj pomemba sledeča: vsi zgodovinski prostori v kompleksu so namenjeni javnosti ter prenovljeni v večnamenske prostore; vsi servisni prostori so vkopani in ne posegajo v prostor stavbne dediščine; vsa najsodobnejša oprema je v veliki meri postavljena in razvejana nevidno. In kar je najpomembnejše: v prenovi so zvesto obnovljene vse zgodovinske grajene strukture, ki pričajo o rasti gradu skozi stoletja – originalne zidne strukture, stropi, oboki, obrambne in druge odprtine … vse, kar priča o dogajanju skozi čas v različnih obdobjih, v skladu z nameni, ki jih je grad imel skozi preteklost do današnjega dne, ko je Ljubljanski grad stičišče kulturnega in družabnega življenja v mestu. Ali kot pravi naše geslo: En grad, mnogo doživetij.