Športni in kulturni programi v ljubljanskih osnovnih šolah
V ljubljanskih osnovnih šolah potekajo številni športni in kulturni programi, s katerimi bogatimo šolski program in skrbimo za celovit razvoj učenk in učencev.
Športni programi
Naučimo se plavati
Naučimo se plavati – edinstven in kvaliteten večstopenjski program učenja plavanja MOL v izvedbi Javnega zavoda Šport Ljubljana odlikujejo dolgoletne izkušnje, svojevrsten didaktični pristop, edinstvena programska zasnova v Sloveniji, organizacijska dovršenost in visoka uspešnost. Ker je znanje plavanja življenjskega pomena, smo se na MOL lotili sistematičnega odpravljanja plavalnega neznanja, s tem pa uresničujemo javni interes po zagotavljanju pogojev vsem otrokom. Učenci ljubljanskih osnovnih šol imajo možnost pridobivanja plavalnega znanja v programu učenja plavanja, ki obsega prilagajanje na vodo v 1. razredu, učenje plavanja v 3. razredu, preverjanje znanja plavanja v 6. razredu in učenje plavanja za neplavalce v 7. razredu. V program je bilo v šolskem letu 2023/2024 vključenih preko 9.000 otrok iz vseh ljubljanskih osnovnih šol.
Šolski športni krožki
V programu Šolski športni krožki (1. do 6. razred) učenci v prvem in drugem triletju osnovne šole spoznavajo več športov in na koncu opravijo naloge programa za Zlati sonček in Krpan. V programu Šolski športni krožki (7. do 9. razred) se učenci tretjega triletja osnovne šole v različnih športnih panogah celo leto pripravljajo za udeležbo na šolskih športnih tekmovanjih, kjer lahko preizkusijo tudi druge nove športe. Oba programa izvajamo v osnovnih šolah pod strokovnim vodstvom športnih pedagogov in drugih strokovnih delavcev. V šolskem letu 2023/2024 je program v prvem in drugem triletju izvajalo 32 šol v 231 vadbenih skupinah, v katere je bilo vključenih preko 4.300 osnovnošolskih otrok, program v tretjem triletju pa je izvajalo 24 šol v 63 vadbenih skupinah, ki so vključevale preko 1.000 osnovnošolcev.
Koncept športnih programov MOL v osnovnih šolah, ki osrednjo pozornost namenja kakovostnemu gibanju učencev v času po pouku, in sledi načelom dostopnosti, raznolikosti in odmiku od tekmovalnih športov, smo pripravili v sodelovanju z ravnatelji in športnimi pedagogi. Vodeno gibanje v ustrezno velikih vadbenih skupinah zagotavlja varnost otrok v času po pouku, predvsem pa šoli in otrokom omogoča prostor za več nestrukturiranega prostega časa in aktivne igre.
Gremo na kolo
Gremo na kolo je program, ki ga izvajamo v okviru animacijskih dejavnosti gorskega kolesarstva na kolesarskem poligonu in cestnega kolesarstva na osnovnih šolah, s katerimi povečujemo spretnosti učencev na kolesu in jim na ta način omogočimo čim bolj varno kolesarjenje, krepitev zdravega načina življenja in uresničevanje trajnostne prometne strategije. S programom Animacijske dejavnosti gorskega kolesarstva na kolesarskem poligonu v izvedbi Kolesarskega društva Rajd učencem 4. razredov ljubljanskih osnovnih šol zagotovimo strokovno voden prvi stik s kolesarstvom in pridobitev osnovnih kolesarskih spretnosti. Na poligonih kot so ljubljanski Koloparki (ang. Pumptrack) se učenci učijo kolesarskih veščin, ki jih kasneje še nadgrajujejo. Ta osvojena znanja so neprecenljiva ob vključevanju učencev v cestni promet ali med vožnjo po terenu z gorskim kolesom. Program je namenjen predvsem razvoju osnovnih tehnik in spretnosti na kolesu. Prek programa Animacijske dejavnosti cestnega kolesarstva na osnovnih šolah v izvedbi Kolesarskega društva Rog učenci 5. razredov ljubljanskih osnovnih šol nadgrajujejo kolesarsko znanje ter se učijo varne in spretne vožnje. Osnovnošolcem želimo poleg osnovnega teoretičnega in praktičnega znanja o cestno prometnih predpisih dodatno ponuditi še teoretične vsebine o kolesarstvu, kot so tekmovalne discipline kolesarstva, vzdrževanje koles, prave prestave itd. ter pridobitev dodatnih kolesarskih veščin z vsebinami in na poligonih in z raznimi igrami. V oba programa se skupno vključi preko 2.300 učencev.
Gremo na golf
Golf je odlična priložnost za več gibanja otrok v naravi, za razvoj njihovih motoričnih sposobnosti ter pridobivanje občutka za bonton oziroma kulturo obnašanja. Programa se je udeležilo 1.336 učencev iz 18 šol.
Vse ljubljanske osnovne šole imajo možnost, da se prijavljajo na programe v okviru Letnega programa športa in tako ponudijo učencem brezplačne kakovostne športne programe v času po pouku, s čimer sledimo več ciljem: povečati gibalno sposobnost otrok, zmanjšati debelost in ponuditi učencem čim več brezplačnih dejavnosti.
v Ljubljani namenjamo športu in kakovostnemu športnemu okolju veliko pozornosti, zato ves čas spodbujamo raznovrstne športne ponudbe v naravi, v športnih objektih Mestne občine Ljubljana in v objektih, zgrajenih v javno-zasebnem partnerstvu, s sistemom sofinanciranja pa omogočamo brezplačno športno vadbo in uporabo več kot 150 športnih objektov v mestu. Vse športne aktivnosti in projekte v našem mestu po novem krepimo z blagovno znamko Ljubljana je šport.
Kulturni programi
Ljubljana je del UNESCOVE mreže učečih se mest
V septembru 2022 je bila Ljubljana sprejeta v Unescovo globalno mrežo učečih se mest. Poslanstvo mreže je podpirati in pospeševati vseživljenjsko učenje v skupnostih po vsem svetu s spodbujanjem dialoga o politikah in vzajemnega učenja med članicami mreže, vzpostavljanje povezav, spodbujanje partnerstev, krepitev zmogljivosti ter razvoj instrumentov za spodbujanje in priznavanje napredka pri izgradnji učečih se mest.
Ljubljana se je ob prijavi za članstvo v mrežo Unescovih učečih se mest zavezala, da se bo razvila v učeče se mesto, izmenjevala izkušnje in najboljše prakse, spodbujala partnerstva in krepila politiko izvajanja vseživljenjskega učenja za vse. Slogan naše vizije na področju vseživljenjskega učenja je: Ljubljana – mesto izobraževanja za vse (a city of education for all).
S članstvom je Ljubljana postala del dinamične mreže, ki ji nudi podporo na poti razvoja v učeče se mesto, hkrati pa je prejela priznanje za že vložen trud na tem področju. Ljubljana je skupaj z mestoma Ptuj in Laško med prvimi slovenskimi mesti, ki so postala člani Unescove mreže učečih se mest.
Ljubljana bere
Ljubljana bere je projekt, s katerim na Mestni občini Ljubljana od leta 2008 spodbujamo razvijanje bralne kulture pri različnih ciljnih skupinah z namenom poudarjanja pomena družinskega branja v zgodnjem otroštvu, pomena knjige za razvoj posameznika, hkrati pa z odkupom izbranih knjig podpiramo in promoviramo vrhunske domače ustvarjalce ter zagotavljamo dostopnost kakovostnega izvirnega leposlovja za otroke. V tem času smo z 22 vrhunskimi izvirnimi slovenskimi knjigami obdarili že več kot 129.000 otrok. Vsako leto izvirno slovensko knjigo prejmejo triletniki ob sistematskem pregledu pri izbranem pediatru, prvošolci na prvi šolski dan, četrtošolci pa ob obisku šolske knjižnice.
Ljubljana se je leta 2015 pridružila Unescovi mreži kreativnih mest; kot mesto literature smo se zavezali, da bomo spodbujali inovativne pristope k spodbujanju branja in ohranjanju pomena knjige kot nosilke razvoja človeštva. Od leta 2017 je Ljubljana tudi Branju prijazna občina.
Ob začetku letošnjega šolskega leta bodo prvošolci tudi letos prejeli strip Tik je šel v gozd po drva avtorja Rama Cunte in ilustratorja Mihe Haja, ki ga je izdala založba Vigevageknjige, četrtošolci pa knjigo Trio Golaznikus: Napad na tajno bazo avtorja Andreja E. Skubica in ilustratorke Tanje Komadina založbe Mladinska knjiga založba d.d..
Festival Bobri
Ljubljanski festival kulturno – umetnostne vzgoje Bobri prirejamo od leta 2009, ko smo za ogled gledaliških predstav, filmov, koncertov in obisk različnih delavnic, ki jih je pripravilo 20 producentov, razdelili 7.720 brezplačnih vstopnic. Festival se je skozi leta širil, dodajamo mu vedno nove kulturne dogodke in tako smo lani brezplačen obisk omogočili preko 15.000 obiskovalcem, v programu pa je sodelovalo preko 40 producentov. Osnovno poslanstvo festivala Bobri je otrokom in mladim omogočiti obisk kakovostnih kulturnih prireditev, se na obisk ustrezno pripraviti in po dogodku doživeto tudi reflektirati. Dopoldanski dogodki so namenjeni otrokom in vzgojno izobraževalnih zavodov, s čimer zagotavljamo kar najširšo dostopnost do kulturnih vsebin.
Kinobalon
S programom Kinobalon MOL generacije 2024 v Kinodvoru zagotavljamo brezplačen dostop do filmske vzgoje za otroke v MOL, in sicer za vrtce in osnovne šole v 3. v 8. razredu. V letu 2024 bo program obiskalo 1.800 predšolskih otrok, ki obiskujejo zadnje leto vrtca in so pred vstopom v šolo, 1.500 učencev, ki obiskujejo 3. razred, ter 1200 učencev, ki obiskujejo 8. razred osnovne šole. Prav tako bo v program vključenih 200 učencev, ki imajo v šoli izbirni predmet Filmska vzgoja.
Program vzpostavlja primer dobre prakse vključevanja filmsko-vzgojnih dejavnosti v vrtčevski in šolski prostor ter služi kot vzorčni primer povezovanja med občino, kulturno ustanovo in izobraževalnimi ustanovami.
Program je vsebinsko zasnovan na ogledu kakovostnih filmov, ki jih spremljajo dodatna gradiva in dejavnosti: pedagoška gradiva, knjižice iz Zbirke Kinobalon, pogovori s filmskimi pedagogi in delavnice, ki se izvajajo v prostorih vrtcev ali šol.
V sklopu programa potekajo dvakrat letno strokovna srečanja za pedagoške delavce. Za prvo srečanje otrok s filmom pa je oblikovan program Prvič v kino.
Na strokovnem srečanju v sklopu programa Kinobalon MOL generacije 2024, ki bo 21. oktobra ob 13:30 v Kinodvoru, bomo ob filmu Molly Manning Walker Kako seksati (Velika Britanija, 2023) odprli temo spolne vzgoje v šolah. Ob tem se resno zastavlja vprašanje, kako bi s programi spolne vzgoje v šolah lahko mlade bolje pripravili na vstop v zdravo seksualno življenje.Pogovor po ogledu filma bo vodil prof. dr. Robi Kroflič, sogovornica pa bo dr. Gabrijela Simetinger, ginekologinja, porodničarka, specialistka spolne medicine, medicinska seksologinja in socialna delavka ter članica evropskih ter mednarodnih organizacij na področju spolne medicine in seksologije.