torek, 27. 8. 2024

Začenja se novo šolsko leto

1. septembra 2024 se bo v ljubljanskih vrtcih in šolah začelo novo šolsko leto. Na Mestni občini Ljubljana smo poskrbeli za kakovostno okolje in delo v javnih vrtcih in šolah, nenehno izvajamo tudi investicije na področju vzgoje in izobraževanja.

Javni vrtci MOL

V šolskem letu 2024/2025 bo v ljubljanske javne vrtce vključenih 12.549 otrok.
Iz podatkov centralnega registra MOL izhaja, da so javni vrtci v MOL prejeli 2.473 vlog za vpis otrok za šolsko leto 2024/25, od tega 2.152 vlog za prvo starostno obdobje in 321 vlog za drugo starostno obdobje.
Na centralnem čakalnem seznamu za šolsko leto 2024/2025 (na dan 21. 8. 2024) je 64 čakajočih otrok, od tega 63 otrok za prvo starostno obdobje in 1 otrok za drugo starostno obdobje. Na ta dan so dobili starši 7 čakajočih otrok poziv k podpisu pogodbe.

Od 63 čakajočih otrok prvega starostnega obdobja sta/je:

  • 2 otroka, ki imata skupaj s starši stalno prebivališče v MOL (nad 131 točk), a nimata starostnega pogoja 11 mesecev, oba čakajoča otroka nimata izbire kamorkoli in sta zavrnila prvo oziroma drugo izbiro;
  • 19 otrok, ki imajo z enim od staršem stalno prebivališče v MOL (od 51 do 130 točk), od katerih ima 12 otrok izbiro točno določeni vrtec, ostalih 7 otrok ima izbiro točno določene vrtce oziroma nimajo izbire kamorkoli, ali pa so ponudbo/izbiro vrtca zavrnili;
  • 31 otrok je iz drugih občin;
  • 11 otrok ponudbo vrtcev zavrnilo več kot 3x in so padli na zadnja mesta centralnega čakalnega seznama.

Čakajoči otrok v drugem starostnem obdobju čaka na točno določeni vrtec.

igralnica v vrtcu

Že enajsto leto v Ljubljani zagotavljamo vsem staršem oz. njihovim otrokom javni vrtec v spomladanskih mesecih, če izpolnjujejo pogoje: stalno prebivališče in stalnost bivanja v MOL 15 mesecev, starostni pogoj 11 mesecev s 1. septembrom ter izbiro kamorkoli. Glede na trenutno razpoložljivost 352 prostih mest v vseh programih ocenjujemo, da bodo v vrtec sprejeti vsi otroci, razen če starši želijo otroka vpisati v točno določen vrtec oziroma enoto vrtca.

V tekočem šolskem letu se dejavnost izvaja v 769 oddelkih, v novem šolskem letu pa se bo dejavnost predšolske vzgoje izvajala v 757 oddelkih. Vrtci so, skladno s potrebami staršev in predpisanimi normativi, optimizirali število oddelkov v posameznih enotah oziroma lokacijah vrtcev, tako da se bo z novim šolskim letom število oddelkov zmanjšalo za 12. Pri tem odpiramo razvojni oddelek, in sicer v Vrtcu Jarše.

 tabela 4

V obdobju od 2006 do 2018 je vključenost predšolskih otrok v javne vrtce v MOL naraščala: v letu 2006/07 je bilo v vrtce vključenih 10.554 otrok, v letu 2018/19 13.582 otrok, nato pa je upadala: v šolskem letu 2022/23 je bilo vključenih 13.070 otrok, v šolskem letu 2023/24 12.918, v šolskem letu 2024/25 pa je vpisanih 12.549 otrok, za katere so podpisane pogodbe staršev z vrtci (podatek na dan 22. 8. 2024). Glede na vpis ter starost otrok in razporeditev po oddelkih glede na predpisane normative so vrtci v letu 2006/07 oblikovali 687 oddelkov, v letu 2018/19 je delovalo 785 oddelkov, v šolskem letu 2023/24 769 oddelkov, v šolskem letu 2024/25 pa načrtujemo 757 oddelkov.

V MOL smo v obdobju od 2006 – 2023 povečali možnost vključevanja večjega števila otrok, število prostih mest smo povečali za več kot 3.000. Če smo v obdobju od leta 2006 do leta 2018 stalno povečevali število oddelkov v vrtcih s prizidavami in adaptacijami vrtcih in šolskih prostorih ter drugih prostorih MOL, se je z manjšanjem rodnosti ta trend v zadnjem obdobju obrnil, zato postopoma zapiramo oddelke v tistih vrtcih, kjer je manjši vpis, ter oddelke v blokih. Skupaj z vrtci zato skrbno in gospodarno organiziramo oddelke v vsakem posameznem šolskem letu, pri tem upoštevamo predpisane normative in standarde ter optimalno organizacijo oddelkov po starostnih obdobjih.

Otroci s posebnimi potrebami v vrtcih

Od leta 2009 dalje za javne vrtce MOL ugotavljamo, da se je bistveno povečalo tako število otrok s posebnimi potrebami kot tudi potrebe po dodatnih kadrih za te otroke. Od leta 2009 do 2024 se je v rednih oddelkih delež otrok s posebnimi potrebami povečal z 1,8 % na 7,3 %. Tem trendom je sledilo tudi zaposlovanje v vrtcih. Leta 2009 je bilo sistemiziranih 19,5 delovnih mest vzgojiteljev za dodatno strokovno pomoč in 14 delovnih mest spremljevalcev. V letu 2024 se planira 52,5 delovnih mest vzgojiteljev za zgodnjo obravnavo in 124,75 delovnih mest spremljevalcev. Naraslo je tudi število razvojnih oddelkov, od leta 2009 se je število povečalo, in sicer z 8 na 17 oddelkov.

V MOL ugotavljamo, da je multidisciplinarni pristop znotraj zgodnje obravnave v zdravstvu doprinesel k večji prepoznavnosti ranljivih otrok in s tem k večjemu skupnemu številu otrok s posebnimi potrebami vključenih v javne vrtce MOL, vendar hkrati tudi povečane stroške, ki niso vključeni v primerno porabo kot glavnega vira za financiranje občin. Prav tako že pet let čakamo na podzakonske akte, s katerimi se bodo uredili enaki normativi za dodatno strokovno pomoč in spremljevalce za te otroke po vsej Sloveniji, a pristojno ministrstvo za zdravje nerazumno odlaša. Kot do sedaj, bomo tudi za te otroke poskrbeli, da bo njihov razvoj potekal skladno s priporočili stroke, a hkrati vztrajali, da se dodatni stroški za vse otroke s posebnimi potrebami prenesejo na državni proračun, kot to že velja za dodatne stroške za otroke v razvojnih oddelkih v vrtcih.

Osnovne šole v MOL

tabela 5

Število ljubljanskih osnovnošolcev se v letu 2024/2025 zmanjšuje, in sicer bo v javnih osnovnih šolah na območju Mestne občine Ljubljana 267 učencev manj kot v preteklem šolskem letu. Tako se bo na v ljubljanskih javnih osnovnih šolah izobraževalo 24.945 osnovnošolcev v 1.105 oddelkih, kar je 13 oddelkov manj kot preteklo šolsko leto. Povprečno število učencev v oddelku javnih šol je v primerjavi s preteklim letom enako, in sicer 22,6.

tabela 6

V primerjavi s preteklim šolskim letom se bo število prvošolcev v javnih osnovnih šolah zmanjšalo za 135 učencev, in sicer se bo 2.462 prvošolcev šolalo v 111 oddelkih šol na območju MOL, kar je 135 prvošolcev manj kot v preteklem šolskem letu. Število oddelkov 1. razreda se bo v šolskem letu 2024/2025 v primerjavi s preteklim letom v ljubljanskih javnih osnovnih šolah zmanjšalo za 2 oddelka. Povprečno število učencev v oddelku 1. razreda javnih šol bo v primerjavi s preteklim šolskim letom rahlo padlo, s 23,0 na 22,2.
Podatki ne vključujejo števila učencev v Centru Janeza Levca Ljubljana, saj se tam učenci še vpisujejo.
V obdobju od 2009 do 2023 se je število osnovnošolcev v ljubljanskih javnih šolah povečalo z 19.172 na 24.945, kar pomeni, da naše šole letos obiskuje 5.773 učencev več kot pred trinajstimi leti. Na vpis otrok v šolo vpliva število rojenih otrok na območju MOL, število odloženih vpisov v prvi razred osnovne šole na območju MOL, število prepisov IZ matične šole na osnovno šolo v drugem šolskem okolišu in število prepisov NA osnovno šolo na območju MOL iz drugega šolskega okoliša.
Povprečni delež odloženih vpisov od vseh rojenih se je v zadnjih dvanajstih letih izrazito povečal s 5,6 % na letošnjih 13,5 %, kar je skorajda enako kot lani.
Dodatne prostorske kapacitete v osnovnih šolah zagotavljamo z večjim številom prostorov, ki jih dosegamo s preureditvami in ločevanjem prostorov na več manjših enot, z večjimi notranjimi preureditvami in predelavami ter s prizidki in dozidavami. Kapacitete šol smo od leta 2008 (944 oddelkov) do šolskega leta 2022/23, ko je bilo v šole vključenih največ otrok (1.125 oddelkov), povečali kar za 181 oddelkov.

rumene rutice

Novost v šolskem letu 2024/2025

Novost v letošnjem šolskem letu je uvedba izvajanja Prilagojenega izobraževalnega programa z nižjim izobrazbenim standardom (NIS) za učence s posebnimi potrebami, ki so ga do sedaj izvajali zgolj v Centru Janeza Levca Ljubljana, na štirih rednih osnovnih šolah:

  1. OŠ Oskarja Kovačiča, 4. in 5. razred
  2. OŠ Karla Destovnika Kajuha, 4., 5. in 6. razred
  3. OŠ Prule, 1. in 2. razred
  4. OŠ Livada, 1. in 3. razred

S tem začenjamo pomemben projekt grajenja inkluzivne mreže oddelkov v rednih osnovnih šolah. Šole bodo imele možnost izvajati program vsaj na prvih treh razvojnih stopnjah (od 6. do 15. leta starosti učenca) nato pa bi se učenci usmerili v Posebni program vzgoje in izobraževanja – raven usposabljanja za življenje in delo, ki ga izvaja Center Janeza Levca Ljubljana. Postopek usmerjanja v te programe izvaja Zavod RS za šolstvo, skladno s svojimi pristojnostmi, zato tudi projekt izvajamo v sodelovanju tako z ZRSŠ kot pristojnim ministrstvom za vzgojo in izobraževanje, izkustvene napotke in modele pa bo vsem vključenim v mrežo šol nudil Center Janeza Levca Ljubljana.

Na omenjenih osnovnih šolah bodo otrokom in mladostnikom s posebnimi potrebami zagotovljene prilagoditve in dodatna strokovna pomoč, kar jim bo omogočilo doseči cilje in standarde znanja ter razviti svoje potenciale. Organizacija in način izvajanja programov se bosta prilagodila njihovim specifičnim potrebam, kar bo sedanjim neuspešnim učencem omogočilo izobraževanje po njim prilagojenem programu, kar je temeljna pravica vsakega otroka in pogoj za delovanje inkluzivne šole.

Poseben poudarek bo na spodbujanju strokovnih delavcev k pridobivanju dodatnih kompetenc za delo v inkluzivnih okoljih. To vključuje izpopolnjevanje znanj s področja specialne pedagogike, pripravljenost sprejeti raznolikost v družbi, povečanje odprtosti, empatije in razumevanja ter prilagodljivosti pri delu z otroki s posebnimi potrebami. Ključno je tudi zavedanje potreb otrok in njihovih staršev ter razvijanje občutljivosti za te potrebe.

Cilj programa je omogočiti prehajanje učencev iz specializiranih šol v širši redni osnovnošolski program, kjer pridobivajo nove učne priložnosti in razvijajo ključne prilagoditvene spretnosti. Hkrati pa program nudi njihovim vrstnikom iz redne šole priložnosti za spoznavanje družbene raznolikosti ter razvijanje strpnosti, empatije in medsebojnega spoštovanja. V družbi je treba preseči miselnost, da se vse otroke obravnava enako, ne glede na njihove posebnosti. Pri otrocih s posebnimi potrebami je namreč nujno zagotoviti pozitivno diskriminacijo, kar vključuje prilagoditve šolskega reda in uveljavljanje konkretnih, ustvarjalnih rešitev, ki omogočajo, da so možnosti za uspeh teh učencev enake tistim, ki jih imajo vrstniki z značilnim razvojem. Vsi zaposleni na šolah morajo poznati in izvajati te prilagoditve, saj je bistvo inkluzije razvijanje spodbudnega učnega okolja za vse otroke. Verjamemo, da lahko vsak otrok, znotraj svojih zmožnosti, doseže uspeh. Koncept "šole za raznolikost" zahteva, da pri tem vprašanju zagotavljanja različnih standardov za učence z različnimi zmožnostmi razmišljamo širše in bolj celostno.

Poleg naštetih štirih rednih osnovnih šol, ki bodo izvajale NIS program, bosta tekla še specializirana NIS programa na OŠ Vide Pregarc in OŠ Franceta Bevka pod okriljem Centra Janeza Levca, ki na obeh šolah program izvaja že vrsto let.

Realizacija proračuna MOL za področje predšolske vzgoje in izobraževanja

Od leta 2006 do 2024 smo za področje predšolske vzgoje in izobraževanja namenili 1.616.107.182 EUR, od tega 432.101.645 EUR za investicije in investicijsko vzdrževanje, in pridobili 25.413.312 EUR nepovratnih sredstev.

tabela 7

Investicije na področju predšolske vzgoje in izobraževanja

Program vzgoje in izobraževanja se v Mestni občini Ljubljana izvaja na več kot 180 lokacijah – z vlaganji v objekte zagotavljamo, da so vse lokacije v prvi vrsti varne, imajo zadostne prostorske kapacitete za kvalitetno bivanje in udejstvovanje, so prijazne in funkcionalne tako za otroke kot zaposlene ter so zasnovne trajnostno – energetsko učinkovito, okolju prijazno in zeleno.
V letih 2023 in 2024 se za investicije na področju predšolske vzgoje in izobraževanja MOL v finančnih načrtih Službe za razvojne projekte in investicije in Službe za energetsko upravljanje v proračunu namenja 48,8 mio EUR.

OŠ Savsko naselje

V šolskem letu 2023/2024 med zaključenimi projekti na področju šol in vrtcev izpostavljamo:

  • OŠ Savsko naselje: celovita prenova šole in prostorov Vrtca Jelka - enota Storžek, ki deluje v sklopu prostorov šole,
  • Vrtec Jarše - enota Rožle: celovita prenova objekta,
  • Vrtec Miškolin - enota Sneberje: celovita prenova objekta po poplavi, 4. avgusta 2023,
  • OŠ Dravlje: prenova kuhinje, dela stavbe in opreme,
  • Vrtec Jelka - enota Jelka: celovita prenova centralne kuhinje vrtca,
  • Vrtec Pedenjped - enota Sladkosned: ureditev novega igrišča.

Projekti v pripravi s predvidenim pričetkom izvedbe v letu 2024 in 2025

  • Vrtec Galjevica: širitev s prizidavo in projekt novega športnega igrišča OŠ Oskarja Kovačiča ter dodatnih športnih površin za potrebe šole in širše okolice v severnem delu prostora pred dvorano Krim s pripadajočo skupno prometno ureditvijo predstavljajo celovito ureditev in programsko zaokroženost tega dela Galjevice,
  • OŠ Milana Šuštaršiča: rušitev in novogradnja telovadnice ter delna preureditev osrednjega objekta,
  • Center Janeza Levca: izgradnja prizidka z novimi učnimi delavnicami na Karlovški 18,
  • Vrtec Trnovo: rušitev in novogradnja enote na Karunovi,
  • OŠ Prule: celovita sanacija starejšega dela objekta ter novogradnja telovadnice in ureditev športnega igrišča,
  • OŠ Danile Kumar: celovita prenova stavbe I.

Poleg zaključenih gradenj, gradenj v teku in fazi priprave projektne in investicijske dokumentacije posvečamo vso strokovno pozornost in presojo nujnim in strateško pomembnim investicijskim posegom na področju predšolske vzgoje in izobraževanja v Mestni občini Ljubljana in jih ob vsakokratni letni presoji, upoštevajoč preseke stanj, usklajujemo ob pripravi proračunov in rebalansov znotraj načrtov razvojnih programov.

Izhodišča ljubljanskih osnovnih šol za šolsko leto 2024/25

»Šolsko leto 2024/2025 je pred nami. Potekajo še zadnje priprave glede organizacije pouka. Ravnatelji smo poskrbeli za čisto in urejeno šolo ter okolico, učitelji pripravljajo učilnice, ki bodo prvi dan nagovorile nove učence.
Kljub pomanjkanju kadra se bomo trudili zagotoviti optimalno kakovost pouka. Prav tako bomo poskrbeli za dobro počutje vseh, ne samo učencev. Tudi zaposleni potrebujejo varno in spodbudno delovno okolje.
Ravnatelji želimo in pričakujemo podporo, sodelovanje, zaupanje in spoštovanje vseh, s katerimi sodelujemo.
Vsaka osnovna šola ima pravila, hišni red in vzgojni načrt. Delovali bomo preventivno in proaktivno.
Na šolah smo pregledali vzgojne pristope in spregovorili v kolektivih o protokolih ravnanja v primeru nasilja.
Poskrbeli bomo za varno in spodbudno šolsko okolje, ki krepi zdravje in zmanjšuje neenakosti.
Spregovorili bomo o samozaščitnem in preventivnem ravnanju ob pojavu naravnih nesreč.
Spodbujali bomo učence, da sodelujejo na različnih tekmovanjih v športu, družboslovju, naravoslovju, umetnosti, glasbi in pri raziskovalnih nalogah.
Učence in učenke bomo še naprej vzgajali v duhu strpnosti, medsebojni pomoči, solidarnosti in spoštovanju narave.
Vsaka šola ima posebnosti in s temi seznani starše prvi šolski dan oziroma v prvih dneh pouka.
Na šolah pravimo: »Naj bo prvi šolski dan vsem v spodbudo, veselje in nov začetek nepopisanega lista.«
V imenu aktiva ravnateljev in ravnateljic želim vsem šolarjem uspešno in znanja polno šolsko leto.«

mag. Mateja Urbančič Jelovšek, vodja aktiva in ravnateljica OŠ Majde Vrhovnik

 

Preberite tudi: