Zimska služba
Zimska služba na območju Mestne občine Ljubljana v sezoni 2009/2010.
Na območju Mestne občine Ljubljana je v operativni plan Zimske službe v sezoni 2009/10, ki se je začela v nedeljo, 15.11.2009, vključenih: 883.492 metrov cestnih odsekov, 556.459 metrov pločnikov ter 126.751 metrov kolesarskih stez.
Za izvedbo programa Zimske službe MOL v sezoni 2009/10 je namenjenih 5.496.389 €.
Zimsko službo na območju MOL izvaja KPL, d.d. Za izvedbo zimske službe bo v sezoni 2009/10 skrbelo 812 delavcev, ki razpolagajo z naslednjo mehanizacijo:
- poltovorna vozila - 30
- tovorna vozila za pluženje - 62
- tovorna vozila za odvoz snega - 60
- traktorji - 77
- rovokopači - 63
- nakladalci - 5
- unimog - 10
- greder - 4
- mini nakladač - 34
- avtomatski posipalci - 47
- vlečni posipalci - 33
- čelni plugi - 80
- vlečni plugi -12
- snežne freze - ročne - 5
- ročni posipalniki - 23
Novosti v sezoni 2009/2010
V letošnji sezoni bo izvedba zimske službe na površinah za pešce prilagojena le-tem, saj se bo posipanje pločnikov, trgov in ploščadi opravljalo s specialno mehanizacijo za take površine ali z ročnim raztrosom, na plugih, ki bodo izvajali zimsko službo na tlakovanih površinah v centru mesta, pa bo izvajalec železne nože zamenjal z gumastimi noži.
V ta namen je izvajalec v letošnjem letu kupil manjšo mehanizacijo za pluženje in posip peščevih površin in kolesarskih stez, in sicer:
- avtomatski posipalec (1,2 m³) - 3 kom
- posipalec za Bob Cat (0,3 m³) za pločnike - 5 kom
- posipalec za kolesarske steze - 1 kom
- posipalec (2m³) za kolesarske steze - 1 kom
- plug (2,8m) - 2 kom
- plug (3,3m) - 1 kom
Zaradi manjše obremenitve okolja bomo letos stremeli za tem, da na območju MOL, kjer bo to mogoče, za posipanje tlakovanih površin in odpravljanje poledice, v čim večji meri uporabljamo mešanico, in sicer:
- v času sneženja bomo mešanico (s peskom) uporabljali povsod (2/3 soli in 1/3 peska)
- na pločnikih bomo uporabljali mešanico v razmerju ½ soli in ½ peska
- v primeru suhe poledice (kadar ni padavin) bomo uporabljali mešanico le izven centra, v centru pa sol
Preventivno posipanje asfaltnih in drugih utrjenih vozišč izvajalec prične pri meteorološki napovedi poledice in takoj ob pričetku snežnih padavin.
Organizacija izvajanja zimske službe
Zimska služba obsega sklop dejavnosti in opravil, potrebnih za omogočanje prevoznosti cest in varnega prometa v zimskih razmerah. Zimske razmere nastopijo takrat, ko je zaradi zimskih pojavov (sneg, poledica in drugo) lahko ogroženo nemoteno odvijanje prometa.
Izvedbeni program zimske službe določa, kako se v času od 15. novembra tekočega leta, do 15. marca naslednjega leta izvaja zimska služba in vzdržujejo ceste, ter kako se izvedejo pripravljalna dela.
Zimska služba je načrtovana v okviru povprečnih zimskih razmer, ki ustrezajo dolgoletnemu povprečju, kar pomeni 6 akcij čiščenja snega (ob povprečni debelini snega 10 – 15 cm) in 20 akcij posipanja proti poledici.
Izvajanje zimske službe (vzdrževanje občinskih cest v zimskih razmerah) je obvezna gospodarska javna služba, ki se izvaja na podlagi Zakona o gospodarskih javnih službah (Ur.l.RS, št.32/93), Zakona o javnih cestah (Ur.l.RS, št.29/97), Zakona o varstvu okolja–ZVO –I (Ur.l.RS, št.41/04), Odloka o gospodarskih javnih službah (Ur.l.RS, št.101/00), Odloka o občinskih cestah (Ur.l.RS, št.78/00), Odloka o cestno prometni ureditvi (Ur.l.RS, št.33/01), Pravilnika o vrstah vzdrževalnih del na javnih cestah in nivoju rednega vzdrževanja javnih cest (Ur.l.RS, št.62/98), Pravilnika o prometni signalizaciji in prometni opremi (Ur.l.RS, št.46/00), Zakona o varnosti v železniškem prometu (Ur.l.RS, št.85/00), Odredbe o omejitvi prometa na cestah v Republiki Sloveniji (Ur.l.RS, št.38/99) in Pravilnika o načinu označevanja in zavarovanja del na javnih cestah in ovir v cestnem prometu (Ur.l.RS, št.116/2006).
Predmet zimske službe so vse kategorizirane ceste, skladno z Odlokom o kategorizaciji občinskih cest (Ur.l.RS, št.72/05), s tem, da se javne poti izven naseljenih območij očistijo po končanih akcijah, nekatere manj pomembne pa se v zimskem času zaprejo za promet.
Za učinkovito izvajanje zimske službe ima izvajalec organizirano:
- operativno vodenje zimske službe
- stalno dežurno službo
- stalno pripravljenost na domu
- primerno vozno in strojno opremljenost
- potrebne prostore in deponije za hrambo materiala
- zadostno število usposobljenih delavcev
Območje izvajanja zimske službe je zaradi boljše organizacije dela in racionalnejše uporabe mehanizacije, razdeljeno na tri območja:
- Območje 1 - obsega centralni del MOL do obvozne AC
- Območje 2 - obsega vzhodni del MOL od obvozne AC do meje MOL
- Območje 3 - obsega severni, zahodni in južni del MOL od obvozne AC do meje MOL
Območja se naprej delijo v sektorje in rajone po katerih so razporejeni delavci in mehanizacija.
V času trajanja zimske sezone ima izvajalec organizirano stalno pripravljenost in prisotnost delavcev na domu, kar pomeni, da so izven delovnega časa vsi delavci, ki sodelujejo v zimski službi, dosegljivi ter najkasneje v dveh urah sposobni pričeti z delom v akcijah zimske službe.
Izvajalec ima za pogodbene površine organizirano dežurno službo, katero sestavlja
vodja dežurstva in ekipa za hitro interveniranje. Naloga dežurne službe je, da neprekinjeno spremlja stanje in razmere na voziščih, in da v primeru poledice ali pričetka sneženja v najkrajšem možnem času aktivira dežurne posipalce za preprečevanje poledice. V ta namen sodeluje s Policijo in Mestnim potniškim prometom.
Operativno izvajanje akcij zimske službe
Ob pričetku sneženja vodstvo zimske službe, glede na okoliščine (močno sneženje, napoved nadaljevanja sneženja), skliče akcijo posipanja ali pluženja.
Načrt Zimske službe je prilagojen povprečnim razmeram, kar med drugim pomeni tudi do 25 cm novozapadlega snega. V primeru, da v 24 urah zapade več snega, in da je sneženje še napovedano, se vsa mehanizacija preusmeri na pluženje cest, po katerih potekajo proge javnega mestnega prometa in tistih cest, ki so pomembne za tranzit, dovoz do prehrambenih centrov, šol, vrtcev, bolnišnic, reševalne postaje in podobno. Vse ostale ceste se očistijo v najkrajšem možnem času.
Organiziranost pluženja in odstranjevanje snega
Prevoznost cest je zagotovljena, če višina snega ne presega 10 cm na mestnem območju in 15 cm na izvenmestnem območju, promet pa je možen z uporabo zimske opreme vozil. Pluženje snega je organizirano rajonsko (tabela prednostnih razredov je v priponki).
Površine za pešce se čistijo ob vseh kategoriziranih cestah, s tem da se v času akcije očistijo pločniki ob lokalnih glavnih cestah in avtobusnih progah mestnega potniškega prometa po prioritetnem programu. Izjemoma se ob lokalnih glavnih cestah in avtobusnih progah mestnega potniškega prometa, kjer odriv snega na pločniku ni možen, očisti v času akcije samo en pločnik, in sicer na tisti strani ceste, kjer je manj ovir. Pločniki ob ostalih prometno manj obremenjenih cestah pa se čistijo po končani akciji, v skladu s kapacitetami, ki so opredeljene v načrtu zimske službe.
Ostale površine za pešce izvajalec očisti po končani akciji, v kolikor je to tehnično izvedljivo (zmrznjen, pohojen sneg) oziroma posuje s primernimi posipnimi materiali (pesek ali mešanica).
Pločnike na avtobusnih postajališčih se očisti v dolžini 20 m, oziroma 40 m na frekventnejših postajališčih, v 24 urah po končanih snežnih padavinah pa v celotni dolžini.
Kjer potekajo kolesarske steze po cestišču, se te čistijo istočasno s pluženjem ceste, kjer pa potekajo izven cestišča, se čistijo istočasno s pločnikom.
Izvajalec odpelje sneg iz semaforiziranih in drugih glavnih križišč, avtobusnih postajališč in obračališč javnega mestnega prometa po končani akciji zimske službe.
Na križiščih se odpelje sneg zato, da se zagotovi nemotena razporeditev in preglednost vozil v križišču. Sneg se odvaža na snežno rampo ob Poljanskem nasipu.
Prednostno se odvaža oziroma očisti sneg na javnih površinah v bližini šol, vrtcev, bolnišnic, zdravstvenih domov in javnih ustanov ter s parkirišč za invalide, modrih con in rezerviranih parkirišč.
Oddelek za gospodarske dejavnosti in promet MOL