Postavitev skulpture ženskemu pogumu
V četrtek, 8. julija 2010, bomo na Pogačarjevem trgu slavnostno odkrili skulpturo akademske kiparke Dragice Čadež v spomin ženskemu pogumu, ki so ga ženske izkazale v demonstracijah proti fašističnemu nasilju poleti 1943.
K predložitvi idejnih rešitev smo povabili štiri slovenske vrhunske akademske kiparke različnih generacij (Dragico Čadež, Mojco Smerdu, Sabo Skaberne in Polono Demšar).
Podlaga za postavitev skulpture so ugotovitve in sklepi Strokovne komisije za preučitev in predstavitev dogodka ob demonstraciji žensk pred ljubljansko Stolnico in možnosti ponovne postavitve spomenika, ki jo je 5. marca 2009 s sklepom imenoval župan Zoran Janković. O vprašanjih, ki zadevajo tematiko ženskih demonstracij v Ljubljani leta 1943 in o problematiki spomenika ženskim demonstracijam pri ljubljanski Stolnici, sta v preteklosti marsikaj dorekli že dve komisiji, vendar sta imeli drugačne naloge od nalog sedanje komisije. Leta 2005 je izšla tudi publikacija Nasvidenje prihodnjo sredo: ženske demonstracije v Ljubljani 1943, v kateri je avtorica, dr. Vida Deželak Barič, podala analizo demonstracijskega gibanja v Ljubljani leta 1943 in predstavila okoliščine ob postavitvi spomenika leta 1953, objavila pa je tudi najpomembnejše dokumente.
Komisija v sestavi prof. dr. Milena Mileva Blažić (predsednica), prof. dr. Božo Repe, mag. Gojko Zupan, dr. Uroš Grilc, dr. Vida Deželak Barič, prof. dr. Vladimir Simič in prof. dr. France M. Dolinar je svoje dela zaključila 7. aprila 2010. Ocenila je, da je zaradi kompleksne problematike najustreznejša rešitev, da se na Pogačarjevem trgu postavi novo spominsko obeležje, ki bo dejansko pomnik ženskim demonstracijam proti fašističnemu nasilju ter spomenik ženskemu pogumu in njihovemu človekoljubnemu prizadevanju. Sporočilnost naj bi bila torej utemeljena na nespornih vrednotah. Na podlagi zgodovinskih dejstev je predlagala, da bi bila najustreznejša nova lokacija za postavitev novega obeležja na območju Pogačarjevega trga, kjer se je 21. junija 1943 zbral tudi del demonstrantk.
Predlog komisije, naj bo obeležje sodobna kiparska, arhitekturno oblikovana likovna rešitev, ki bo učinkovala kot samostojna in celostna umetnina, zgodovinska vedenja o dogodku pa naj se vključijo v likovno delo, je bilo izhodišče za povabilo štirim umetnicam za predložitev idejnih rešitev. Izbrana je bila idejna rešitev Dragice Čadež.
Ljubljana s postavitvijo skulpture Dragice Čadež dobiva kvalitetno javno plastiko v bronu, ki se po materialu razlikuje od večine umetničinih kiparskih stvaritev. Njen primarni izrazni material je namreč les. Skulptura se formalno navezuje na cikel Olesenele sence, s katerimi je v širši javnosti prav gotovo najbolj prepoznavna. Umetnica je uporabila jasne in preproste oblike (treh) ženskih figur in jih premišljeno zgradila v preprosto in zgovorno likovno kompozicijo. Dejaven soustvarjalec likovne kompozicije je tu medprostor, saj šele povezava obeh likovnih elementov med seboj vzpostavlja harmonično celoto. Tri figure ponazarjajo množico in s tem spontano množičnost dogodka. Umetničin izrazit občutek za postavitve različnih kiparskih kompozicij v kulturno ustvarjeno okolje urbanega prostora je prišel do izraza tudi pri skulpturi na Pogačarjevem trgu.
Vrednost celotnega projekta znaša 66.600 eur.