Kot vesoljci, zaščiteni in opremljeni, kot je treba
Na Zavodu za oskrbo na domu Ljubljana tudi v teh težkih časih še naprej oskrbujemo uporabnike na njihovih domovih, čeprav v omejenem obsegu in z omejenimi kadrovskimi možnostmi.
Avtorica: Lilijana Batič, direktorica Zavoda za oskrbo na domu Ljubljana
Vsi zaposleni smo se z veliko mero solidarnosti in odgovornosti organizirali razmeram primerno. Z manjšo skupino oskrbovalk in oskrbovalcev na terenu pri naših uporabnikih izvajamo najnujnejše obiske in opravljamo najnujnejša opravila, kot so pomoč pri temeljnih dnevnih opravilih – vzdrževanje osebne higiene in pomoč pri hranjenju. Projekt CrossCare ter druge aktivnosti in organizirane dogodke v okviru medgeneracijskega sodelovanja smo začasno ustavili in sodelavce usmerili v podporo osnovni dejavnosti – socialni oskrbi na domu. V okviru te oskrbujemo uporabnike, ki nas nujno potrebujejo in jim svojci, ki so sicer pokazali veliko mero skrbi in solidarnosti, ne morejo priskočiti na pomoč, ali pa svojcev oziroma drugih, ki bi jim pomagali, nimajo. Pred delovanjem v kriznih razmerah smo vse uporabnike in njihove svojce poklicali po telefonu, kar pomeni več kot 900 klicev! Z vsakim posebej smo se pogovorili, kakšno skrb lahko prevzamejo svojci in kje potrebujejo našo pomoč. Dnevno tudi preverjamo stanje na terenu, tako preko socialnih oskrbovalk in oskrbovalcev kot v telefonskih pogovorih z uporabniki in njihovimi svojci.
Zavedamo se, kako pomembno je, da naš zavod deluje tudi v kriznih razmerah, da poskrbimo za uporabnike, ki so popolnoma odvisni od naše pomoči. To so tisti, ki nimajo nikogar v svoji socialni mreži, ki bi lahko poskrbel zanje. Svojci in uporabniki večinoma razumejo resnost situacije in nevarnost širjenja okužbe. Nekateri uporabniki in njihovi svojci so bili v začetnem obdobju skeptični glede predpisanih in sprejetih zaščitnih ukrepov. Zato veliko truda vlagamo v to, da ljudem dajemo ustrezne informacije in da krepimo skupno zavest o odgovornosti vsakega posameznika pri preprečevanju prenosa okužbe. Oskrbovalke in strokovni delavci uporabnike in njihove svojce pomirimo in jim zagotovimo, da bomo za najnujnejše poskrbeli in da ne bomo nikogar pustili samega.
Veliko družin je zaradi kriznih razmer ostalo doma in prevzemajo skrb za svoje ostarele svojce. Precej se jih je zelo dobro organiziralo in tudi na novo povezalo. Prav tako je nekaj naših zaposlenih moralo ostati doma. Ostali pa požrtvovalno, nesebično in z vso odgovornostjo opravljajo najnujnejše obiske naših uporabnikov na njihovih domovih. Na tem mestu se jim želimo javno zahvaliti za njihov neizmerni trud, nesebičnost, razumevanje razmer in za vso previdnost pri delu ter zavedanje o veliki odgovornosti do uporabnikov, njihovih svojcev in tudi drugih.
Od prvega tedna dalje veliko truda vlagamo v to, da uporabnike in njihove svojce informiramo o pomembnosti zaščite in preprečevanju širjenja okužbe.
Veliko in odgovorno delo so opravili tudi neposredni izvajalci oskrbe na terenu, ko so vsakemu uporabniku in svojcem pojasnjevali zaščitne in preventivne ukrepe. Oskrbovalkam in oskrbovalcem smo zagotovili zaščitno opremo, ki je trenutno na voljo. Zalogo zaščitnega materiala smo sprva hitro porabili, vendar nam je takoj priskočila na pomoč mestna civilna zaščita. Z ustrezno opremo smo tako lahko še naprej opravljali nujno oskrbo. Hvala civilni zaščiti za hitro ukrepanje in razumevanje potreb na terenu ter Zdravstvenemu domu Ljubljana, ki je naše zaposlene usposobil za pravilno uporabo zaščitne opreme.
V običajnih razmerah na letnem nivoju oskrbimo do 900 uporabnikov na mesec na območju MOL. V teh kriznih razmerah se je število uporabnikov zmanjšalo, sprva na 200, nato na 150, sedaj jih oskrbujemo do 110.
Potrebujete pogovor?
Na Zavodu za oskrbo na domu Ljubljana smo za naše uporabnike in druge osamljene meščane in meščanke organizirali prostovoljsko pomoč preko telefona, in sicer: 01 24 20 605. Prostovoljska mreža je sestavljena iz zaposlenih in prostovoljcev ZOD ter mestnih kulturnih ustanov. Solidarno in nesebično so se odzvali številni zaposleni v Mestni občini Ljubljana, glas o tovrstni obliki pomoči pa je dosegel tudi druge organizacije in posameznike, ki se dodatno vključujejo v omenjeno akcijo. Prostovoljska mreža je zdaj tako široka, da pogovorov ne nudimo le uporabnikom našega zavoda, temveč tudi širšemu krogu starejših, ki si želijo pogovora.
Oskrbovalke pravijo, da uporabniki in njihovi svojci niso presenečeni ali prestrašeni, ko pridejo k njim oblečene v vsa zaščitna oblačila, saj se zavedajo, da je največja možna zaščita vseh na prvem mestu. V tem času je še posebej pomembna dosledna in pravilna higiena rok, ustrezna razdalja in seveda to, da ostanemo doma. Vsi želimo ostati zdravi in poskrbeti, da ostanejo zdravi tudi naši najbolj ranljivi starostniki. Hvaležni smo, da razumejo pomembnost in nevarnost širjenja virusa in z nami dobro sodelujejo.
- Saj ste kot vesoljci, ko ste zaščiteni in opremljeni, kot je treba. Zelo sem vesel, da v teh razmerah še prihajate k meni.
- Nikogar od svojcev nimam, in če še vas ne bi bilo, bi kar umrla.
- Samo vas imam, zato sem vam hvaležna za vsakršno pomoč.
- Ne vem, kaj bi brez vas, zelo sem zadovoljna in hvaležna, da prihajate.
- Ob vprašanju, kaj mi pomeni vaša pomoč v tem trenutku, mi gre na jok. Vprašala bom vas: kako bi se počutili sami, nemočni na postelji? Vaša pomoč nama z možem v tem trenutku pomeni vse.
- Čas, ko pridete k meni, se mi zdi najpomembnejši del dneva. Srečna sem, da vas imam, in upam, da bo šel virus hitro mimo.
Vsi zaposleni, socialne oskrbovalke, oskrbovalci, strokovni delavci, vodstvo ter prostovoljci smo pozitivno naravnani, med seboj se bodrimo in se povezujemo preko telefona in telefonskih konferenc. Smo v stalnem stiku tudi s tistimi zaposlenimi, ki trenutno niso na terenu. Zelo smo povezani in kot vedno znamo stopiti skupaj, potegniti na plan tisto najboljše, kar imamo v sebi, in opraviti vse potrebno.
Povzemamo izjave socialnih oskrbovalk, naših zaposlenih:
Uporabniki se me zelo razveselijo. Uporabnikom in njihovim svojcem predlagam, da opravijo kakšen telefonski klic več in si izmenjajo kakšno toplo besedo več, saj so še kako dobrodošle. - Majda, OE Bežigrad
Starejši zelo dobro sprejemajo možnost, da imajo sedaj prioritetno obravnavo za vstop v trgovino in da je zanje rezerviran jutranji termin, da lahko hitro opravijo nakup in se vrnejo domov. - Kristina, OE Bežigrad
Zelo pozitivne reakcije dobivam od ljudi, ki delajo tako kot mi (trgovke, poštar, Snaga, pa tudi od sosedov). Ko povem, kaj delam, se mi ljudje zahvaljujejo in spoštujejo naše delo, v teh čudnih časih še veliko bolj. - Nika, OE Center - Šiška
Telefonske številke Zavoda za oskrbo na domu Ljubljana
Splošne informacije: 01 23 96 500
Tajništvo: 01 23 96 502
Organizacijske enote za socialno oskrbo na domu:
Bežigrad: 01 23 96 530
Moste Polje: 01 52 54 890
Šiška Center: 01 50 07 690
Vič Rudnik: 01 24 20 600
Številka za telefonsko svetovanje pri oskrbi uporabnika: 051 675 352 (Namenjena je svojcem in drugim, ki niso vešči opravil oskrbe ali pa bi se o oskrbi želeli posvetovati. Pokličete nas lahko od ponedeljka do petka od 8. do 16. ure in pogovorili se boste z našo strokovno delavko.)
Številka za pogovor s prostovoljci: 01 24 20 605 (Namenjena je starejšim, ki so osamljeni ali pa se srečujejo z različnimi stiskami. Pokličete nas lahko od ponedeljka do petka od 8. do 15. ure, pogovorili se bomo in vas po potrebi povezali s prostovoljcem ali prostovoljko.)
Spominčica – Alzheimer Slovenija v času epidemije covida-19
V teh dneh smo še dodatno okrepili svetovalno linijo za vse, ki potrebujejo pomoč in podporo. Svetovanju so se pridružili znani strokovnjaki na področju demence. Če potrebujete nasvet, podporo, razumevanje ali razrešitev dilem, s katerimi se soočate, smo vam na voljo na svetovalnem telefonu 059 305 555 vsak delovnik med 9. in 18. uro ali preko e-pošte svetovanje@spomincica.si. Na spletni strani www.spomincica.si in Facebook Spominčica – Alzheimer Slovenija pa si lahko ogledate veliko podrobnih nasvetov za svojce oseb z demenco.