Tina Kolenik: V imenu ljudstva
V Galeriji Kresija bo od 14. julija do 17. avgusta 2022 na ogled razstava Tine Kolenik V imenu ljudstva.
Prvi pogled na kolaže Tine Kolenik je pomirjujoč: estetska kompozicija, pastelne barve, red in simetrija ... Površen ali morda slaboviden opazovalec niti ne opazi, iz česa so njene skulpture izdelane, zazna samo toploto lesa in urejeno zaporedje barv in vzorcev ter zlahka nasede navidezni »dekorativnosti« figur. Šele ko se Tininim patchworkom približa in s tem prekrši pravilo »oddaljenega pogleda« na umetniško delo, se njegov začetni mir usodno razburka: Tinini mozaiki so v resnici sestavljeni iz skrbno in smiselno razporejenih vžigalic!
Kako lahko tako droben in vsakdanji predmet, kot je vžigalica, ključno spremeni gledalčev pogled in vanj vnese usodni nemir? Vžigalica je eden najbolj razširjenih civilizacijskih pripomočkov in se ob tej samoumevnosti niti ne sprašujemo več o njeni »fenomenologiji«. Tako pozabljamo, da je v vsem dostopno kombinacijo miniaturnega podolgovatega kvadratastega (lesenega ali papirnatega) telesa in zaobljene glavice v resnici ujet ogenj, ključna prvina človekovega preživetja, njegove civilizacije in kulture. V vžigalici, ki je kljub drugim virom ognja še vedno nenadomestljiv »gospodinjski« rekvizit, je »konzervirana« visoka temperatura v razponu med 1350 in 1950 stopinjami Celzija, ki jo proizvede vanjo vdelan fosfor. Vžigalica je tako zaznamovana z neobičajno intenzivno potencialnostjo, z razliko med njeno vsakdanjostjo in razdiralno močjo, ki jo kot možna netilka in nosilka ognja nosi v sebi. /…/
(Blaž Lukan, izsek iz obrazstavnega besedila)
Razstava prikazuje portrete, na katerih umetnica imitira osem splošno znanih zgodovinskih likov, vladarjev, ki so v različnih obdobjih tako in drugače krojili usodo ljudi. Rdeča nit, ki jih povezuje, je ideja, da specifičnost vladarskih oblačil ni v njihovi morebitni sijoči razkošnosti in spremljajočih emblemih, katerih tipični namen je vzbujati vtis moči, občudovanje, čaščenje in strahospoštovanje, marveč v tem, da jih nosijo osebe, ki jih podrejeni priznavajo (in večinoma ubogajo) kot vrhovne nosilce in izvajalce oblasti. Prav zato jih je naredila iz vžigalic, ki jasno ponazarjajo to konstitutivno vlogo mnoštva ter imajo – tako kot ljudje – skupno snovno naravo in individualne lastnosti (razlikujejo se po velikosti, barvi, debelini in poreklu), hkrati pa se dojemajo, vrednotijo in obravnavajo kot cenena sredstva za doseganje različnih (dobrih in slabih) ciljev, ki jih določajo drugi. Projekt je nastajal štiri leta. Vanj je bilo vloženih na tisoče ur ročnega dela, zbranih je bilo približno 1.000.000 vžigalic, ki so bile kupljene v različnih državah sveta.