Zaključek projekta: 2008
Opis projekta
Na Oddelku za varstvo okolja smo skupaj z Ministrstvom za okolje in prostor pristopili k izdelavi karte hrupa za MOL za cestni in železniški promet, k čemur nas je zavezala evropska direktiva 2002/49/EC in Uredba o ocenjevanju in urejanju hrupa v okolju (Ur. l. RS, št. 121/2004), ki v 9. členu pravi, da je potrebno izdelati strateško karto hrupa za poselitvena območja z več kot 250.000 prebivalci za stanje obremenjenosti okolja s hrupom v prejšnjem koledarskem letu.
Kaj je strateška karta hrupa?
Je karta, namenjena splošni oceni o izpostavljenosti hrupu na posameznem območju zaradi različnih virov hrupa, kot so cestni, železniški, letalski promet ter industrijski viri hrupa. Mestna občina Ljubljana je bila zadolžena za izdelavo karte hrupa na območju MOL za hrup cestnega prometa na občinskih in državnih cestah na poselitvenem območju mesta Ljubljana ter za hrup zaradi železniškega prometa na progah na poselitvenem območju mesta Ljubljana, ki imajo več kot 60.000 prevozov vlakov letno. Kartiranje hrupa je bilo potrebno izvesti tudi za državne in občinske ceste, ki so znotraj meja Mestne občine Ljubljana, ne potekajo pa znotraj poselitvenega območja mesta Ljubljana in v kolikor imajo letni pretok 6.000.000 vozil.
Vsebina karte hrupa:
- grafični (barvni) prikaz obstoječega stanja obremenjenosti s hrupom po kazalcih iz veljavne Uredbe o mejnih vrednostih kazalcev hrupa v okolju (Ur. l. RS, št. 105/2005, 34/2008) z jasnim prikazom preseženih mejnih vrednosti
- analizo obremenjenosti s hrupom
- ocenjeno število stanovanj, šol, vrtcev in bolnišnic na območju, ki so izpostavljeni določenim vrednostim kazalcev hrupa in
- ocenjeno število ljudi na območju Mesta Ljubljana, ki so izpostavljeni določenim vrednostim hrupa.
Rezultati in vesbina končne študije
Karta hrupa je bila izdelana za celotno območje MOL, površine cca 275 km2, kjer živi 266.251 stalnih prebivalcev. V modelnem izračunu je bilo upoštevanih 90.149 stavb, 928 km modeliranih osi cest in 100,6 km osi železniških prog. Ocenjevanje hrupne obremenjenosti je bilo izvedeno s pomočjo računalniškega programa LimA 5.2 po metodi XPS 31-133 za cestni promet ter po metodi RMR za železniški promet. Za potrebe karte hrupa so bili uporabljeni vhodni podatki o:
- območju (topografija terena; pokrovnost terena; objekti – položaj, višina in drugi parametri, hišne številke, dejavnosti poslovnih subjektov; podatki o cestah in železnicah; protihrupne bariere; zemljiški kataster; orto-foto dokumentacija in meteorološki podatki)
- virih hrupa (podatki o cestnem in železniškem prometu – podatki iz multimodalnega prometnega modela, iz katerega je bilo mogoče ugotoviti jutranjo, opoldansko in popoldansko konico, ločeno za vsa vozila, tudi tovorni promet; podatki iz števcev prometa MOL in DRSC ter železniški podatki, s katerimi razpolagajo Slovenske železnice)
- naseljenosti obravnavanega območja (število prebivalcev, poslovni subjekti).
Sledila je izdelava tridimenzionalnega akustičnega modela. Ravni hrupa za cestni in železniški promet so bile ocenjene kot dnevne ravni za izhodiščno leto 2006 v obliki kazalcev hrupa za Lnoč in Ldvn.
Na osnovi izračunanih ravni hrupa smo določili:
- območja, obremenjena z različnimi nivoji hrupa, s pasovi širine 5 dB(A)
- število stalno prijavljenih prebivalcev živečih na teh območjih
- število naslovov s stalnim prebivališčem
- število objektov s »tiho fasado« (tiha fasada je izraz, ki se uporablja za objekte, pri katerih se hrupna obremenjenost tihe v primerjavi s hrupno stranjo fasade razlikuje za več kot 20 dB
- število stalno prijavljenih prebivalcev v objektih s »tiho fasado«
- število šol in bolnišnic na obravnavanih območjih zaradi hrupa cestnega in železniškega prometa na območju MOL.
Tabela prikazuje število prebivalcev obremenjenih s posameznimi ravnmi hrupa zaradi cestnega prometa.
Ravni hrupa (dBA) | Ldvn | Lnoč | ||
Št. preb. | % preb. | Št. preb. | % preb. | |
30 - 35 | 607 | 0,23 | 4151 | 1,56 |
35 - 40 | 1478 | 0,56 | 18590 | 6,98 |
40 - 45 | 4998 | 1,88 | 48489 | 18,21 |
45 - 50 | 22581 | 8,48 | 66984 | 25,16 |
50 - 55 | 56594 | 21,26 | 54429 | 20,44 |
55 - 60 | 65215 | 24,49 | 42912 | 16,12 |
60 - 65 | 51514 | 19,35 | 15472 | 5,81 |
65 - 70 | 39950 | 15,00 | 1115 | 0,42 |
70 - 75 | 11488 | 4,31 | 17 | 0,01 |
75 - 80 | 529 | 0,20 | 0 | 0 |
> 80 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Karta hrupa za območje MOL za cestni in železniški promet.