Zaključek projekta: 2009
Opis projekta
Ljubljana je z novo enosmerno ureditvijo prometa pridobila nove kolesarske poti in 1.200 parkirnih mest.
S širitvijo območij za pešce v mestnem središču in ureditvijo plačljivega uličnega parkiranja v Mestni upravi opažamo, da se je povečal pritisk mirujočega prometa na obrobje mestnega središča. Ulice so obojestransko zaparkirane z avtomobili dnevnih migrantov in drugih obiskovalcev, zaradi česar je ovirana pretočnost prometa, javne površine pa so slabo izkoriščene, saj vozniki svoja vozila na teh mestih parkirajo večinoma po več ur skupaj.
To povzroča nezadovoljstvo med stanovalci, ki ne morejo parkirati lastnih vozil, pa tudi med obiskovalci mestnega središča, ki ne najdejo prostega parkirnega mesta. Mestna uprava se je zato odločila za spremembo prometne ureditve tudi na območjih na obrobju mestnega središča. Predviden obseg sprememb je velik, zato jih ni mogoče izvesti vseh hkrati, temveč jih vpeljujemo postopoma. Tokrat navajamo, katere spremembe bodo izvedene letos.
Načrtovane spremembe enosmernih cest v letošnjem letu
- Južni del Bežigrada (med Parmovo ulico, ulico Bežigrad, Dunajsko cesto in železniško progo Ljubljana – Jesenice)
- Kodeljevo – severni del (med Ljubljanico, ulico Na peči, Povšetovo ulico in železniško progo Ljubljana - Metlika);
- Prule (med Ljubljanico, Karlovško cesto in Gruberjevim prekopom)
- Mirje (med Tržaško cesto, Groharjevo cesto, Gradaščico in Jadransko ulico ter med ulico Mirje, Barjansko cesto, Gradaščico in Groharjevo cesto)
Po novi Odredbi o določitvi smeri poteka prometa na glavnih mestnih cestah in na zbirnih cestah so določeni še (poleg že obstoječih 28 odsekov enosmernih cest) trije novi odseki enosmernih cest, in sicer:
- Cesta na Loko (v smeri od križišča s Cesto v Mestni log proti križišču z Opekarsko cesto),
- Prule (v smeri od križišča z Janežičevo ulico proti križišču z ulico Privoz),
- Privoz (v smeri od križišča z ulico Prule proti križišču s Prijateljevo ulico).
Nova parkirna mesta in kolesarske steze
Na naštetih območjih je zdaj večinoma urejen dvosmerni promet, ki ne dopušča parkiranja. Po ureditvi enosmernega prometa bo vozna širina cestišča manjša, zato bo mogoče na preostali širini urediti vzdolžna parkirna mesta, ponekod pa je razpoložljiva širina tako velika, da bodo parkirna mesta urejena tudi pod kotom. Sprememba prometne ureditve bo na vseh naštetih območjih prinesla več kot 1.200 novih parkirnih mest.
Poskrbljeno bo tudi za kolesarje, tako da bo na ulicah, kjer je pretok kolesarjev večji, izveden kolesarski pas na vozišču, po katerem bo mogoče s kolesi voziti tudi v nasprotno smer od smeri vožnje motornega prometa. Nova prometna ureditev bo z 255 parkirnimi mesti olajšala parkiranje stanovalcem s stalnim bivališčem Največ bodo z novo prometno ureditvijo pridobili stanovalci, ki so zdaj v slabšem položaju kot dnevni migranti oziroma drugi obiskovalci, ki večinoma svoja vozila puščajo na istih mestih ves dan oz. oziroma vsaj od 8. do 16. ure.
Za vozila stanovalcev s stalnim bivališčem na območju za pešce je predvidenih skupno 255 parkirnih prostorov na lokacijah: Šentjakob, Petkovšek, Ajdovo zrno, Novi trg, Drama, Univerza in Pod Gradom.
Nova parkirišča po sistemu parkiraj in se odpelji Kljub dodatnim parkirnim mestom, ki jih ne bo malo, pa sprememba prometne ureditve ne more rešiti problema mirujočega prometa v celoti. Povpraševanje po parkirnih možnostih je namreč bistveno večje, kot so trenutne razpoložljive možnosti, zato se Mestna uprava Mestne občine Ljubljana loteva urejanja problematike tudi »na izvoru«, tako da spodbuja manjšo uporabo osebnega vozila, če ne gre drugače, pa s prestrezanjem osebnih vozil dnevnih migrantov na parkiriščih tipa P+R (parkiraj in se odpelji) na mestnih vpadnicah in s posodobitvijo ter okrepitvijo mestnega javnega prometa.
Načrtovana so večja parkirišča tipa P+R na novem stadionu v Stožicah, na koncu Barjanske ceste (priključek na AC), v Črnučah, Stanežičah, na koncu Tržaške ceste in drugod, pravkar pa je bilo odprto parkirišče na Rudniku. Nova območja za pešce Mestna občina Ljubljana prenavlja tlake na ulicah v mestnem središču, zlasti v zgodovinskem mestnem jedru, zato je treba ustrezno definirati tudi prometni režim, ki bo veljal po končani prenovi.
Na novo urejene ulice v zgodovinskem mestnem jedru in na njegovem obrobju niso namenjene motornemu prometu, temveč prvi vrsti pešcem, zato je treba ustrezno določiti tudi prometni režim, upoštevajoč potrebno dostavo za gostinske in druge lokale ter oskrbo stanovalcev s teh območij. Območja za pešce so določena kot:
- območja za pešce s popolno prepovedjo motornega prometa (strog režim),
- območja za pešce z omejenim lokalnim prometom (blag režim).
Območja za pešce s strogim režimom (popolna prepoved motornega prometa) so območja, kamor zaradi arhitektonskih ureditev (na primer ploščad Ajdovščina) ali zaradi zgodovinskih ambientov (na primer Stara Ljubljana) avtomobili ne sodijo in ne smejo. Omejena (neodložljiva) dostava je dovoljena le z dovolilnico MOL in je omejena na čas od 6.00 do 9.30 ure. Vožnja intervencijskih vozil je seveda omogočena ob vsakem času in povsod, kjer je to prostorsko in tehnično izvedljivo.
Območja za pešce z omejenim lokalnim prometom so območja, ki mejijo na območja s popolno prepovedjo motornega prometa in na katerih je dovoljen omejen lokalni promet, kot na primer dostava, dovoz za stanovalce do lastnih parkirišč in garaž ali pa so celo znotraj teh območij urejena parkirišča za vozila stanovalcev (z območij za pešce), ki ne morejo parkirati drugje. Tudi na območjih za pešce z omejenim lokalnim prometom je dovoljena vožnja intervencijskih vozil Območja za pešce so, ne glede na razdelitev po režimu prepovedi prometa, večinoma povzeta po obstoječih območjih.
Na novo določena območja so:
- Breg (zaradi arhitektonske preureditve in povečanja obrežnega prostora ob Ljubljanici)
- peš povezava Erjavčeva cesta – Igriška ulica in povezava Rimska cesta – Igriška ulica (z namenom preprečevanja nedovoljene vožnje in parkiranja),
- pasaže Cankarjeva cesta – Štefanova ulica, Cankarjeva cesta – Tomšičeva ulica in Čopova ulica – Nazorjeva ulica (zaradi preprečitve vožnje z motornimi vozili in parkiranja),
- Muzejska ulica (zaradi preprečitve vožnje z motornimi vozili in parkiranja),
- Valvasorjeva ulica (zaradi preprečitve vožnje z motornimi vozili in parkiranja),
- Hrenova ulica med Karlovško cesto in Grudnovim nabrežjem, Žabjak med Rožno ulico in Vožarskim potom, Merosodna ulica, Rožna ulica med Karlovško cesto in Grudnovim nabrežjem, Zvezdarska ulica (z namenom ureditve kontinuiranega območja za pešce na območju starega dela Prul),
- Kapiteljska ulica v celotni dolžini (z namenom ureditve kontinuiranega območja od Krekovega trga prek Kapiteljske ulice in Barvarske steze do Poljanskega nasipa),
- Kladezna ulica, Krakovska ulica, Rečna ulica, Vrtna ulica (z namenom ureditve kontinuiranega območja za pešce na območju starega Krakovskega predmestja),
- Eipprova ulica (z namenom preprečitve vožnje z motornimi vozili, oživitve ulice in razširitve programa),
- Petkovškovo nabrežje od ulice Za Čreslom do Resljeve ulice (zaradi selitve tržnice v času gradnje podzemne parkirne hiše pod njo),
- Tomšičeva ulica med Slovensko cesto in pasažo kina Komune (zaradi preprečevanja vožnje z motornimi vozili in parkiranja).
Popolna prepoved motornega prometa bo po novem veljala na območju Adamič-Lundrovega nabrežja med Kopitarjevo ulico in Pogačarjevim trgom, Mačkove ulice, Stritarjeve ulice med Mačkovo ulico in Ciril Metodovem trgu ter Ciril Metodovem trgu in ulici Breg.