Marija Mojca Pungerčar: Prava runotova volna

V Galeriji Kresija je od 25. avgusta do 8. septembra 2016 na ogled razstava Marije Mojce Pungerčar Prava runotova volna.

»Marija Mojca Pungerčar nadaljuje s svojimi umetniškimi projekti, ki jih zaznamuje močna socialna nota. To je njihova osrednja skupna značilnost, saj sicer posegajo na različna področja, od umetnosti, etnologije, oblikovanja, obrti, do družbenega angažmaja. Združitev tehtnega premisleka o družbenih konotacijah tradicionalno ženskih tem, kot so šivanje, druženje, ustvarjanje identitet (Socialdress) ali problematika zaprtja velikih tekstilnih tovarn, ki so zaposlovale ženske (Singer) se v njenih delih razširita na preučevanje in ohranjanje spomina (Stereovizije) ter na raziskave socialnih krivic v zvezi z ženskami, kot je na primer projekt Tablice smrtnosti, če omenim samo nekatere ključne točke njenega ustvarjanja. Različne aspekte njenega premisleka pa ves čas spremlja pretanjeno občutje za odnose med ljudmi, pa tudi med ljudmi in živalmi, in za družbeno nepravičnost / pravičnost. Ta je v vseh svojih oblikah pravzaprav glavni vir umetničinega raziskovanja.
V projektu Prava Runotova volna se je vrnila k mediju, ki ga najbolj povezujemo z njenim ustvarjanjem, namreč k tekstilu. Tekstil je eden najstarejših materialov, s katerimi se je ukvarjal človek. Prva vlakna, iz katerih je izdeloval najprej uporabne predmete, kasneje pa tudi oblačila, so bila rastlinska, najprej razne trave, kasneje pa tudi spredena vlakna, iz katerih je ustvarjal različne preplete, ki so morda podlaga za razvoj abstraktnih geometrijskih ornamentov. Ko je človek udomačil živali, se je razmahnilo tudi pridobivanje volne, predvsem iz ovčje dlake. Takrat je pletenje in tkanje blaga in oblačil iz preje postalo najpomembnejši vir materialov za izdelavo oblačil. Izrazi nit, preja, predenje in tkanje so postali tudi del duhovne kulture človeka, označevali so najpomembnejše dogodke v življenju, kot sta rojstvo in smrt, pa tudi minevanje časa, sanjanje in še mnogo drugega.
Marija Mojca Pungerčar pa se v skladu s svojim pretanjenim občutkom za človeka, okolje in njune medsebojne odnose, sprašuje, kaj je pravzaprav preja, kakšni so lahko še njeni drugi pomeni in kako uskladiti drugotne pomene oblikovanja in prepletanja vlaken. Prejo in pletenje, ki imata, kot smo videli, različne konotacije tudi na duhovnem nivoju, je povezala z ljubeznijo in prijateljstvom do hišnih ljubljenčkov, psov in mačk, ki poleg sožitja vsebuje tudi žalost minljivosti.
Povezava niti in življenja v dobesednem in prenesenem pomenu, ki se je loteva Marija Mojca Pungerčar, je pomembna tudi zaradi topline, ki veje iz razstavljenih pletenin in izdelkov iz filca, topline, ki je daleč od odtujenosti sodobnega sveta.
Raziskave socialnih krivic, s katerimi se umetnica intenzivno ukvarja kot avtorica in urednica Novičnika za samozaposlene v kulturi, se v njenih umetniških projektih odražajo v premisleku o življenjskih situacijah, ki gledalca ne pustijo hladnega. Prav čustva, ki jih izvablja, omogočajo razmislek o obeh straneh sodobnega življenja, temni in svetli ter seveda o prepletu obeh. To pa je morda že pot k pravičnejšemu svetu«, Mateja Kos.

»Spomin je hecna stvar. Je nekakšno darilo. Kot eden od dejavnikov razvoja (v oralni, pisni ali drugi obliki) nam je omogočil, da smo kot človeštvo prišli do tu, kjer smo, hkrati pa nam zaradi svoje rešetaste narave nenehno omogoča tudi določeno stopnjo pozabe. Prav v zadnjem se skriva svojstveno darilo. Naj bo dogodek še tako boleč, tako nemogoč, spomin nanj sčasoma ne le otopi, temveč tudi vedno bolj izbira – ne le, kaj se spominjamo, temveč tudi kako. Gre torej za tisto najpristnejšo obliko darila, ki jo je Theodor Adorno opisal z naslednjimi besedami: »Veselje pravega obdarovanja je v predstavljanju zadovoljstva prejemnika«. Na ta način vidim tudi projekt Prava Runotova Volna Mojce Pungerčar – v obliki spomina kot darila. Ob zavedanju izgube, ki je neizbežna, ga vnaprej sprejemam«, Barbara Predan

»Naslov projekta je parafraza oznake »Prava runska volna«, ki je uradno ime za označevanje izvora in načina pridobitve ovčje dlake, iz katere se izdeluje volna. V projektu preiskujem možnosti izdelave tekstilnih izdelkov iz pasje in mačje dlake. K temu razmisleku me je pred mnogimi leti napeljal moj oče, ki je ob pogledu na gost kožuh mojega psa izjavil: »Jopica.« Dlako psov in mačk so za potrebe projekta darovali donatorji iz vse Slovenije. V projekt sem vključila tudi njihove izjave. S podarjeno dlako sem delala pazljivo, zavedajoč se, da dlaka domačih ljubljencev ni samo dlaka, tako kot človeški lasje niso samo lasje. Izdelki variirajo med skupnostnim in spominskim kontekstom. V volnah so dlake posameznih živali uporabljene samostojno ali pa kombinirano, odvisno od značilnosti in količine prispevkov. Dlake so pomešane tudi v večini filcanih izdelkov, samostojno pa uporabljene v primerih, kjer so se vključene živali med trajanjem projekta poslovile. Zaradi številnih drugih obveznosti sem dlako začela zbirati šele spomladi, ko so se psi in mačke večinoma že ogulili. Izjemno število donacij pa je odtehtalo zamujeno glavno sezono menjave dlake. Izkazalo se je, da je bila v tem primeru umetnost močnejša od narave«, Marija Mojca Pungerčar