Marija Vogelnik: Mojca Pokrajculja in nekaj umetničinih zgodnjih ilustracij
V Steklenem atriju Mestne hiše je od 16. septembra do 1. oktobra 2015 na ogled razstava »Marija Vogelnik: Mojca Pokrajculja in nekaj umetničinih zgodnjih ilustracij«.
Razstava, ki jo je zasnovala Eka Vogelnik, bo pospremila septembrsko premiero lutkovne predstave Mojca Pokrajculja v Lutkovnem gledališču Ljubljana.
Ilustratorski opus Marije Vogelnik iz obdobja pred umetničinim študijem na Akademiji likovnih umetnosti v Beogradu doživljamo danes zaradi več kot polstoletne odmaknjenosti na nov, svež način. V njem odkrivamo slikarkino pristno povezanost s slovensko ljudsko pesmijo in ljudskim pripovedništvom, s poudarkom na Koroški, od koder izvira njen rod. Slikanice, ki jih je ilustrirala in oblikovala v tistem času, so namenjene predvsem otrokom, kar kaže na njeno prirojeno nagnjenost za njim posvečeno likovno ustvarjalnost.
Slikarsko je bila tedaj blizu v slovenski ilustraciji uveljavljenemu secesijskemu slogu, ki se kaže v bogastvu rastlinskega sveta, privlačnih obrazov in personifikaciji narave, kar je najbolj opazno v pravljici Trdoglav in Marjetica. Že kmalu se ilustratorkina značilna jasna črtna risba prične oplajati ob takrat popularni Kobetovi in Pirnatovi risbi ali pa zaznamo v njej naslon na srednjeveško stensko ali vitrajno slikarstvo. Slikarka vnaša akvarelne barve v vnaprej izdelano risbo s tušem, vendar poleg čistih barv že zgodaj prične z mešanjem različnih barvnih tonov in odtenkov, kar prispeva k mehkejšemu izrazu krajinskih prizorov, na primer v slikanici Mi smo mi iz l. 1944. Odločna, sklenjena črno-bela risba in polaganje širokih črnih in barvnih ploskev se zdi prej odraz avtoričine narave kot posledica vpliva študija na arhitekturi. Ta je bolj zaznaven v upodobitvah gradov iz različnih zgodovinskih oz. slogovnih obdobij.
Pri Mariji Vogelnik so se bistvene poteze njene umetniške naravnanosti kazale že pred študijem slikarstva na Akademiji. Šola ji je njen likovni talent predvsem pomagala tehnično razviti. Po Akademiji je v ilustraciji uporabljala različne slikarske tehnike in gradila svoj slog s previdnim vnašanjem posameznih elementov moderne umetnosti, vendar z upoštevanjem stopnje sprejemljivosti tistih, ki jim je bila ilustracija namenjena. Ob tem je vestno sledila literarni predlogi in je neredko besedila tudi sama napisala. Izrazito opazna je njena dinamično zasnovana kompozicija in vpletanje elementov plesa v ilustrirane upodobljene prizore.
Marija Vogelnik (1914–2008)
Marija Vogelnik se je rodila 15. oktobra 1914 v Ljubljani. Študij arhitekture je zaključila 1938 pri mojstru Jožetu Plečniku. Sodobni ples je študirala pri Meti Vidmarjevi, kjer je diplomirala l. 1938 in bila med letoma 1934 in 1942 članica njene plesne skupine. Na Akademiji likovnih umetnosti v Beogradu je diplomirala l. 1950 in tam zaključila specialistični študij grafike. L. 1952 se je vrnila v Ljubljano in se vključila v ljubljansko kulturno življenje. Bila je med ustanovitelji Centra za estetsko vzgojo v Pionirskem domu, kjer je organizirala likovno-plesni center. Med letoma 1960 in 1964 je bila direktorica takratne Umetnoobrtne šole in od l. 1968 do 1972 urednica plesnega programa na ljubljanski televiziji. Od l. 1967 do 1981 je vodila plesno- baletni program na koprski televiziji in sočasno sodelovala v laboratoriju Kinetikon (1972–1982) kot pedagoginja in teoretičarka v estetsko animacijskem programu za odrasle.
Maruša Avguštin, likovna kritičarka