Žalujoča družina

Igrajo:
Agaton Arsič, okrajni načelnik v pokoju Peter Musevski
Proka Purič, občinski uradnik Borut Veselko
Miča Stanimirovič Aljoša Ternovšek
dr. Petrovič, odvetnik Blaž Setnikar
Simka, Agatonova soproga Darja Reichman
Gina, Prokova soproga Barbara Ribnikar
Tanasije Dimitrijevič, trgovec Aljoša Koltak
Trifun Spasič, nezaposlen meščan Andrej Murenc
Vida, Tanasijeva soproga Lučka Počkaj
Sarka, vdova Barbara Medvešček
Danica Liza Marija Grašič

Nušićeve komedije so bile pred leti stalnica tudi na slovenskih odrih, vendar je od zadnje uprizoritve minilo že kar nekaj časa. Njegove politične komedije (Gospa ministrica, Sumljiva oseba, Narodni poslanec) so danes prav tako aktualne kot pred več kot sto leti, ko so nastale, in prav zato se je Nušić kot najbolj znan srbski komediograf zapisal med nesporne klasike.

Pri iskanju aktualne in hkrati večne ter bridke komedije smo se s Slovenskim ljudskim gledališčem Celje odločili, da v režiji enega najbolj prodornih režiserjev mlade generacije Igorja Vuka Torbice uprizorimo Nušićeve Žalujoče ostale, ki na naših odrih niso bili velikokrat na sporedu; za razliko od drugih tudi ne gre za neposredno politično obarvano besedilo, a je na neki specifičen način izrazito »slovensko« oziroma slovenceljsko.

Mojster karakterne komedije Branislav Nušić je namreč svojo kritično ost usmeril v pokvarjeno, sprenevedavo in povampirjeno družbo oziroma družino, ki se po stričevem pogrebu zbere na njegovem domu in v kateri je vsak od tako imenovanih »sorodnikov« prepričan o tem, da je prav on neizpodbitno upravičen do dediščine, kar je v Sloveniji konec koncev postalo že nekakšen nacionalni »šport« oziroma arhetip, skozi katerega se zrcalijo moralna sprevrženost, pohlep, dvoličnost in lakomnost. Duhovite, strupene in večno aktualne Nušićeve igre o razkrinkavanju hipokrizije, laži in pohlepa zato ne razumemo zgolj kot lahkotne, sproščujoče in neobvezne komedije, ampak predvsem kot priložnost za radikalno kritiko in detekcijo družbene moralno-etične sprevrženosti, obenem pa tudi kot koncizen in neusmiljen prikaz vsakdanje človeške banalnosti in pritlehnosti.

Nušić je v Žalujočih ostalih izjemno natančno prikazal in predvsem razkrinkal naravo sprevrženih in lažnih odnosov v družini, ko maske sprenevedave malomeščanske srenje zaradi pohlepa začnejo padati in pred nami zazevata zgolj primitivizem in zvitost malega človeka in lokalnih oblastnikov. Komedijo v novem prevodu Aleksandre Rekar bomo – prvič v koprodukcijskem sodelovanju s SLG Celje – uprizorili kot otvoritveno predstavo naslednje sezone. Z njo bi radi izrisali v komedijsko formo »odet« kritičen prikaz slovenske družbe in družine. Obenem pa so Žalujoči ostali tako zaradi tematike kot zaradi uravnotežene in obsežne igralske zasedbe idealno besedilo za kreativno sodelovanje obeh gledališč.